آموزش تصویری نصب کوئیک شیفتر پژو ۲۰۶ ، ۴۰۵ ، زانتیا ، پژو پارس
معایب کوئیک شیفتر-قیمت کوئیک شیفتر پراید-قیمت کوئیک شیفتر سمند-خرید کوئیک شیفتر پراید
قیمت کوئیک شیفتر 405-خرید کوئیک شیفتر 405-ساخت کوئیک شیفتر پراید-نصب شیفتر پشت فرمان
آموزش نصب کوئیک شیفتر
1.راهنمای تصویری نصب کوئیک شیفتر ۲۰۶ ، ۴۰۵ ، زانتیا ، پارس
۱- سینی زیر خودرو را باز کنید.(شکل ۱) (در خودروی زانتیا در این قسمت، سینی وجود ندارد.)
۲- ماهک رابط بین دسته دنده و گیربکس را از جای خود بیرون آورید. در اتومبیلهای۲۰۶ (شکل ۲) و زانـتیا(شکل ۳ )
در صورت سالم بودن ماهک میتوانید فقط ماهک را از محل نصب کوئیک شیفتر از روی قرقری اهرم دنده (لفوفر دنده) آزاد کنید
ولی در اتومبیلهای ۴۰۵، پارس و سمند، (شکل ۴) ماهک میبایست تعویض گردد.
۳- در کوئیک شیفتر امکان تنظیم فاصله جابجایی لازم برای تعویض دنده با تغییر محل قرقری وجود دارد.
(شکل ۵) شما میتوانید بنا به نحوه رانندگی خود آن را تنظیم نمایید. ولی
حالت پیشنهادی همان سریعترین حالت تعویض دنده میباشد که محل تنظیم در شکل
نمایش داده شده است.
۴- در اتومبیل پژو ۴۰۵ ، پارس و سمند، (و در صورت نیاز، زانتیا) ماهک میبایست از نوع رگلاژ شونده باشد. (شکل ۶) سرقابل تنظیم ماهک میبایست طوری تنظیم گردد که ماهک را بتوان بر روی قرقری جدید که متعلق به کوئیک شیفتر میباشد جا زد. دقت فرمایید که طول ماهک رگلاژی طوری تنظیم گردد که زاویه قرارگیری اهرم دنده (لفوفر دنده) با کوئیک شیفتر در حالت خلاص مانند شکل شماره ۸ و حتماً سر ثابت بر روی قرقری گیربکس و سر متحرک بر روی کوئیک شیفتر باشد. (پس از اندازه کردن و جا زدن ماهک، مهره پشت سر قسمت متحرک کاملاً سفت گردد.)
۵- کوئیک شیفتر را مانند شکلهای زیر بر روی محل قرقری استاندارد اتومبیل نصب نمایید. دقت کنید در اتومبیل های ۴۰۵، پارس و سمند، جهت نصب قطعه کوچک مطابق شکل اجرا شود. (شکل۷ برای ۲۰۶ و شکل ۸ برای ۴۰۵، پارس و سمند و شکل ۹ برای زانـتیا)
۶- ماهک را در جای خود جا بزنید و با تعویض دنده از حرکت آزاد آن ( بدون درگیرشدن با اجزای اطراف آن) اطمینان حاصل کنید.
۷- در خودروی زانتیا، در صورت استفاده ماهک خود اتومبیل می بایست برای جلوگیری از سایش احتمالی ماهک پس از نصب کوئیک شیفتر با محیط اطراف، در ناحیه میانی با دست خم کوچکی ایجاد نمایـید.
۸- از سفت بودن مهرهها اطمینان حاصل فرمائید.
نکته: پیشنهاد میشود که با نصب کوئیک شیفتر تمام ماهکهای سیستم تعویض دنده، تعویض و از ماهکهای نو استفاده گردد.
کوئیک شیفتر چیست و طرز کار آن چگونه است؟
در گیربکس های دستی معمولی( Manual Transmission ) عمل تعویض دنده به صورت اچ شکل (H Pattern) انجام می پذیرد. در اتومبیل های مسابقه ای عمل تعویض دنده به صورت متوالی (Sequential Manual Transmission) برای دقت و سرعت بالاتر انجام می گیرد.هر چه عمل تعویض دنده سریعتر انجام شود افت دور موتور و هدر رفتن نیروی موتور کمتر می گردد که نتیجه آن شتابگیری بهتر در هنگام تعویض دنده مستقیم و ترمز گیری ایمن تر در هنگام تعویض دنده معکوس می باشد.
گیربکس های سکوئنشیال دستی به دلیل اینکه معمولا غیر سنکرونیزه هستند برای استفاده خیابانی مناسب نبوده و تعویض دنده آنها مهارت و تجربه زیاد را می طلبد و استفاده از آنها در ترافیک های شهری تقریبا غیر ممکن است.
در اتومبیل های خیابانی به دلیل تنوع استفاده کنندگان از لحاظ سن و رفتار رانندگی، کارخانجات اتومبیل سازی یک رنج میانگین برای شیفتر تعویض دنده را در نظر می گیرند.
به همین دلیل کمپانی های تیونینگ اقدام به طراحی و ساخت قطعه ای به نام کوئیک شیفتر (شورت شیفتر) برای اتومبیل های خیابانی با گیربکس دستی نموده اند تا خواسته رانندگانی که دوست دارند هر چه سریعتر و دقیقتر دنده ها را عوض کرده و از نیروی موتور اتومبیل خود بهتر استفاده نمایند را برآورده کنند.
کیت های کوئیک شیفتر معمولا به صورت بولت آن ( فقط با باز و بست پیچ های مربوطه و بدون هیچگونه دستکاری عمده برای نصب) طراحی می گردند.
این کیت ها بنا به نوع سیستم محرکه خودرومتفاوت هستند و بدون دست خوردن به داخل گیربکس قابل نصب می باشند.
در اتومبیل های دیفرانسیل عقب، گیربکس معمولا در زیر دسته دنده قرار دارد و کیت های کوئیک شیفتر با دسته دنده جدید طوری طراحی شده اند که پس از نصب فاصله تعویض دنده را کوتاه و عمل تعویض را سریع تر قابل انجام کنند.
در اتومبیل های دیفرانسیل جلو معمولا گیربکس در پشت چرخ چپ قرار دارد و لذا نیروی دست راننده می بایست به طریقی از دسته دنده به گیربکس برای تعویض دنده برسد.
این کار معمولا توسط یک سری میله به نام ماهک که با اتصالات گلوله کاسه ای (Ball Joint) به هم متصلند و یا به وسیله یک سری سیم نازک فولادی انجام می شود.
معمولا کیت های کوئیک شیفتر برای این اتومبیل ها به صورت اصلاح و تغییر در ماهک بندی و یا سیم بندی این انتقال دهنده های نیروی دست انجام می شود.
با نصب این کیت ها با کوتاه کردن فاصله تعویض دنده و گرفتن حرکات و لقی های اضافی دسته دنده، سرعت تعویض دنده بسیار سریعتر و دقیقتر می شود و لذا احتمال تعویض نا صحیح دنده ها در رانندگی های سریع به نحو چشمگیری کاهش می یابد.
عمل تعویض دنده ناقص درهنگام رانندگی که معمولا با ایجاد صدای نا هنجاردر گیربکس( در اصطلاح عوام آب هویج گرفتن) که ناشی از ساییده شدن و به مرور زمان خرد شدن دنده برنجی هاست از علل اصلی خرابی گیربکس های دستی می باشد.
چراکه با ساییده شدن دنده برنجی ها، براده های آن در گیربکس در طول زمان کوتاهی باعث ساییده شدن تمام قطعات داخلی می گردند که با به صدا افتادن گیربکس و سپس با از کار افتادن آن همراه خواهد بود.
این کیت ها معمولا با قیمتی بسیار پایین تر از خود گیربکس به بازار عرضه می گردند و به سادگی بدون نیاز به باز شدن گیربکس قابل نصب می باشند و در واقع نه تنها کیفیت و لذت رانندگی را چندین برابر می کنند بلکه به نوعی یک محافظ دائمی برای گیربکس خودرو به حساب می آیند و در برابر هزینه پایین کارایی بسیار بالایی دارند.
واما در مورد کمپانی سازنده این قطعه: شرکت گیرفیت اینجینیرینگ انگلستان، در زمینه ساخت کوئیک شیفتر برای انواع خودرو فعالیت دارد.
این شرکت قطعات تولیدی خود را از آلیاژهای فلزی به کار رفته در صنایع هوایی به دلیل استحکام بالا و وزن کم این مواد میسازد.
در حال حاضر این شرکت برای تیمهای رالی شرکت پژو و سیتروئن و بعضی از تیونرهای معروف محصولات این کمپانیها، قطعات تیونینگ انتقال قدرت مانند کوئیک شیفترو کوئیک کلاچر را تولید مینماید.
کوئیک شیفتر طراحی شده توسط گیرفیت اینجینیرینگ به شما کمک میکند تا عمل تعویض دنده را در زمانی کوتاهتر، با جابجایی کمتر دسته دنده (تا 50%) و با دقت بیشتر انجام دهید. سریعتر عوض شدن دنده به شما کمک میکند که در هنگام رانندگی سریع و یا در جادههای پر پیچ و خم مقدار کمتری از دور موتور خود را در هنگام تعویض دنده از دست دهید و همچنین عکسالعملهایی بسیار سریعتر و دقیقتر در هنگام تعویض دنده، چه مستقیم و چه معکوس داشته باشید.
در هنگام رانندگی زمان کمتری دست شما از فرمان جدا میماند که خود کنترل بیشتر را در رانندگیهای سریع برایتان به ارمغان میآورد.
معمولاً کمپانیهای خودروسازی محصولات اسپرت خود را به صورت استاندارد مجهز به این کیت میکنند.
ولی برای ماشینهای کلاس متوسط اقتصادی و خانوادگی برای هر چه ارزانتر تمام شدن قیمت خودرو از به کار بردن تجهیزات اضافی مانند این قطعه، صرفنظر میشود، و گرنه لزوم تعویض دنده سریع به طوری محسوس بوده که برخی از این کمپانیها اقدام به ساخت گیربکسهای تیپ ترونیک نمودهاند، اگر چه رانندگان حرفهای کماکان گیربکسهای دستی با عکسالعمل بالا راترجیح میدهند.
هم در هنگام شتاب گیری و هم در هنگام ترمز گیری، تعویض سریع و دقیق دنده کیفیت رانندگی شما را بالاتر خواهد برد.
باید متذکر شوم که این کیت :بدون دست خوردن به گیربکس و داخل اتومبیل،در زمانی کمتر از 30 دقیقه و بدن تخصص خاصی می توان نصب کرد. دارای 2سال ضمانت میباشد.
و در نیاز میتوان خودرو را به حالت استاندارد برگرداند.
خرید این کیت: دقت کنید!علیرغم کوتاه بودن زمان پخش این قطعه توسط شرکت در بازار، به دلیل سادگی ظاهری قطعات و نبودن قانون کپی رایت در بازار کشورمان، فروش جزئی نمونههای تقلبی با ظاهر مشابه در بازار مشاهده گردیده است.
تنها پیشنهاد مطمئن ما، خرید قطعه از شرکت و نمایندگیهای معرفی شده از طرف شرکت میباشد، چرا که مواد به کار رفته در این قطعه میبایست استحکام لازم برای تحمل فشارهای وارده را داشته باشد.
در غیر اینصورت احتمال شکستن قطعه وجود خواهد داشت.
پژو 206خودروی پژو 206 که جوانان طرفدار آن کم نیستند با مجهز شدن به این قطعه تواناییهای بیشتری از خود نشان خواهد داد.
این کیت برای تمام تیپهای این خودرو به جز اتوماتیک آن قابل استفاده است.
تمام خودروهای با گیربکس manual تیم رالی پژو به این قطعه مجهز میباشند.
تاثیر این قطعه بر روی تیپهای قویتر این خودرو محسوستر خواهد بود.
پژو 405در خودروی پژو 405 و پارس با نصب این قطعه علاوه بر کوتاه شدن فاصله تعویض دنده، مقدار زیادی از لقی دسته دنده که اکثر رانندگان از آن شکایت دارند، برطرف خواهد شد.
علاوه بر این با کوتاه شدن فاصله، احتمال تعویض اشتباه دندهها به خصوص دندههای عرضی در این خودرو از بین خواهد رفت.
سمنددر خودروی سمند علاوه بر مزایای ذکر شده برای پژو 405، مزیت بزرگتری حس خواهد شد و آن فاصله پیدا کردن دسته دنده در دندههای 1،3و5 از دکمههای ضبط و سیستم هوشمند این خودرو میباشد.
اکثر دارندگان این خودرو از برخورد نا خواسته دست با دکمههای این ادوات در هنگام رانندگی شکایت دارند.
زانتیاخودروی زانتیا به دلیل داشتن قدرت بالا از شتاب خوبی برخوردار است.
ولی به دلیل ضعف در گیربکس به خاطر وجود فاصله زیاد بین دندهها و عدم سنکرونیزه خوب دنده برنجی دنده 2، عمل تعویض دنده با مکث انجام شده و مقدار زیادی از قدرت خودرو در هنگام تعویض دنده از دست میرود.
با نصب کیت مخصوص این خودرو میتوانید این ضعف را در دندههای بعدی جبران نمایید و به نحو بهتری از قدرت موتور این خودروی قدرتمند استفاده نمایید.